Home

Γιάννης Μυλόπουλος

  • Behind The Cover

    Λένε πως «εν αρχή ην ο λόγος» με κάθε μήνυμα να βρίσκεται μόλις λίγα βήματα πίσω από τις λέξεις. Όταν διηγούμαστε ιστορίες, αυτόματα γινόμαστε φορείς μετάδοσης εμπειριών και αλληλεπίδρασης.

     

    Η κατανόηση της σύγχρονης επικοινωνίας προϋποθέτει την κοινωνική αρχή της παρατήρησης, βάση αίσθησης και αισθητικής αυτού του νοήματος. Η ψηφιακή – και μη – μορφή των πραγμάτων στις επιχειρήσεις, τις τέχνες, την μάθηση και τους ανθρώπους, εμπνέεται από το παράδειγμα της αφηγηματικής παραγωγής ερεθισμάτων (narrative storytelling).

     

    Το πλαίσιο σκέψης, συμπεριφοράς και εφαρμογής του FABRIKA αποτελεί πεδίο δημιουργίας μορφοποιημένης συμβουλευτικής ιδεών και κειμενογραφικής αποτύπωσης. H σύλληψη, η παραμετροποίηση αλλά και η οπτικοποίηση μιας φρέσκιας ιδέας συμβάλουν δυναμικά στον συστηματικό κορμό ενός ισχυρού περιεχομένου (content analysis).

     

    Η ρεαλιστική ικανότητα σύλληψης και κατασκευής εξατομικευμένων ιδεών περιεχομένου με αποδοτική διάρκεια είναι αποτέλεσμα καθοδήγησης και μεταφοράς δημιουργικότητας.

     

    Ο Γιάννης Μυλόπουλος βρίσκεται πίσω από την ταυτότητα του FABRIKA. Με έδρα τη Θεσσαλονίκη, εργάζεται συστηματικά με κορυφαία ελληνικά και διεθνή brands. Πτυχιούχος Marketing &  Επικοινωνίας με M.B.A. στη Στρατηγική Διοίκηση και MSc στην Οργανωσιακή Αλλαγή των Οργανισμών. Σπούδασε επίσης Κοινωνιολογία. Επικεντρώθηκε στην έρευνα της ευτυχίας και της δημιουργικότητας των σύγχρονων επιχειρήσεων σε σχέση με το ψηφιακό περιεχόμενο.

     

    Διδάσκει το μάθημα Στρατηγική Επικοινωνίας σε προπτυχιακό επίπεδο στους σπουδαστές Γραφιστικής του ΑΚΤΟ. Eίναι επιστημονικός συνεργάτης και επισκέπτης καθηγητής του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης όπου διδάσκει το μάθημα Πολιτιστικοί Οργανισμοί και Ψηφιακές Τεχνολογίες στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Διαχείριση Πληροφοριών σε Ψηφιακό Περιβάλλον» του τμήματος Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης. Σχεδιάζει και παραδίδει την ενότητα Storytelling Coaching στο fellowship πρόγραμμα START Create Cultural Change του Goethe Institut Thesssaloniki σε υποτρόφους πολιτιστικούς διαχειριστές. Σκοπός του είναι να μπορεί να δημιουργεί αποτελεσματικά tailor-made προγράμματα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης (workshops & masterclasses) με θέμα το Creative Storytelling σε στελέχη επιχειρήσεων και εταιρειών επικοινωνίας αλλά και σε μεμονωμένους επαγγελματίες.

     

    Μελετάει, μαθαίνει, δίνει ενέργεια και φρεσκάρει διαρκώς το στυλ της δουλειάς μέσω της γραφής. Οι βραβευμένες προτάσεις του επιδιώκουν να φέρνουν νόημα ολοένα και περισσότερο στις εταιρικές συνεργασίες που αναζητούν να βελτιώνουν μια πειστική λύση στο απαιτητικό κομμάτι της κειμενογράφησης (creative copywriting).

     

    Στο προοδευτικό ταξίδι της προσαρμογής προς τη νέα δραστική αντίληψη, η αξιοποίηση της εικόνας-αλλαγής ανταποκρίνεται στη δική μας ιστορία. Ας τη γράψουμε μαζί!

    SHARE

    • Content Writing: Η πιο βασική δεξιότητα του Content Marketing

      Αρκετό καιρό πίσω, στη δύση της προηγούμενης χιλιετίας, διδάχτηκα για πρώτη φορά το γνωστικό πεδίο του Marketing. Η παράδοση και η μεταφορά του, που γινόταν στα Business Schools εκείνων των ημερών, είναι λίγο πολύ γνωστή σε όλους τους… παλιότερους της δεκαετίας του ’90. Marketing Mix, 4P, SWOT Αnalysis, 5 Forces Porter Analysis, εμπορική προϊοντική πολιτική. Τα case studies περιορίζονταν στις μεγαλόπνοες στρατηγικές εισόδου και εξόδου, δίχως κανένα φίλτρο πρόβλεψης για το οικονομικό μέλλον που κατέρρευσε σαν ασύμμετρο τραπουλόχαρτο μέσα σε μια νύχτα που άργησε να ξημερώσει το επόμενο πρωί. Το branding και το design identity ήταν στα σπάργανα και η στρατηγική επικοινωνίας δεν περιείχε καθόλου internet. Ή μάλλον, εμφανιζόταν το direct mail με ομαδικό email και στην καλύτερη περίπτωση το newsletter. Σημαντικό να αναφερθεί πως η απελευθέρωση του internet είχε γίνει μόλις το 1995.

       

      Πριν δέκα χρόνια, το 2009, το Marketing διένυε μια μεταβατική φάση με το digital, τα social media και την αναθεώρηση του φυσικού παραδοσιακού εμπορίου να εξελίσσεται σε καινοτόμες – για την εποχή – ψηφιακές πλατφόρμες. Το ισχυρό στοίχημα για τις επιχειρήσεις (μικρές και μεγάλες) ήταν ακριβώς αυτό. Τι δουλειά κάνουν από εδώ και πέρα και ποιος ο ρόλος τους στην προώθηση πωλήσεων και το brand loyalty της συμπεριφοράς καταναλωτή. Μια προβληματική διατύπωση που μέχρι και σήμερα παραμένει αδιευκρίνιστη για τον απλούστατο λόγο ότι οι επόμενες γενιές (Millennials και Gen Zers) παίρνουν σα δεδομένο ότι δεν υπάρχει απολύτως κανένα brand loyalty.

       

      Σήμερα, αρχές του 2019, έχουν περάσει είκοσι χρόνια που ασχολούμαι με την ιδέα και τη φιλοσοφία του Marketing. Τολμώ να αναφέρω χωρίς υπερβολή ότι η πιο θεμελιώδης λειτουργία ενός οργανισμού βρίσκεται σε μια καθημερινή αναθεώρηση με το εμπορικό στοιχείο (trade marketing) να δουλεύει σχετικά καλά από μόνο του. Με μεγάλη φόρα από πρακτικές και διαδικασίες προηγούμενων ετών λόγω «υποθήκης» και εμπειρίας που κυοφόρησε και καλύφθηκε στο παρελθόν.

       

      Όμως τι γίνεται αλήθεια στην εποχή της υπερπληθωρικής προσφοράς πληροφορίας και νέων ψηφιακών τακτικών Marketing που το μόνο που έχουν ως βάση συζήτησης με το 1999 είναι πως κάπως οφείλουμε να δημιουργούμε ανάγκες για τους πελάτες μας. Το κλειδί – ζητούμενο (core competence) για ένα φιλόδοξο και ταλαντούχο άτομο που θέλει να ασχοληθεί με τον συναρπαστικό κόσμο του Marketing είναι μια θαυμάσια αλλά εξαιρετικά απαιτητική ικανότητα. Που τείνει να γίνεται βασική δεξιότητα στις περιγραφές θέσεων εργασίας (job description) όχι μόνο για διαφημιστικές εταιρείες και πολυσχιδή design agencies αλλά για όλα τα δημιουργικά startups και επιχειρήσεις – οργανισμούς που χρειάζεται να αναπτύξουν δημιουργική εξωστρέφεια. Ποιο είναι αυτό; Το γράψιμο περιεχομένου ή αλλιώς σε πολύ πιο συνηθισμένα «ελληνικά» το Content Writing.

       

      Σε άλλα σύγχρονα νέα, με τα ρεφλέξ της αγοράς να έχουν πια εξοικειωθεί με αυτούς τους «περίεργους» τύπους και τύπισσες με τα διαφοροποιημένα backgrounds που ξέρουν να γράφουν και να σχεδιάζουν με λεκτικό αποτύπωμα την ροή εμπειρίας για απαιτήσεις πελατών, το τοπίο της στρατηγικής επικοινωνίας έχει αλλάξει κατά πολύ μεγάλο βαθμό. «Έλα Γιάννη, θέλω content χθες… Περιμένω να βγάλεις ένα concept στις επόμενες δύο ώρες… Τι έγινε με την ιδέα που σου είπα το πρωί; Ακόμα να κλείσει το σενάριο…» Αυτές είναι φράσεις – requests που εντοπίζονται καθημερινά στο mailbox – και παντού σε online status – με το όποιο ταλέντο του αφηγητή να περνάει σε δεύτερη μοίρα γιατί η «βιοτεχνική» του δεξιότητα πατάει πόδι σκληρά, όπως η νύφη τον γαμπρό στην εκκλησία.

       

      Η έμπνευση δεν είναι πλέον για λίγες και ψαγμένες καλλιτεχνικές ψυχές. Είναι ανοιχτή στο σύνολο. Είναι μια έννοια που υποστηρίζει την ολοκλήρωση της εργασίας. Όσο πιο πολύ τη δουλεύεις, τόσο πιο μηχανικά έρχεται. Με τη διαφορά ότι κι αυτή επιβάλλεται να έχει δικαίωμα στο δικό της πρώιμο – αλλά σύντομο – sabbatical. Γιατί κι αυτή έχει τα όρια της λίγο πριν το burnout. Και ξανά από την αρχή.

       

      Όπως όλα τα πράγματα στις επιχειρήσεις, έτσι και η σύλληψη περιεχομένου θέλει σχεδιασμό, πλάνο ιδεών, κατάρτιση προϋπολογισμού και αρκετή στοχευμένη φαντασία μεταξύ άλλων. Δεν είναι κάτι εύκολο που συμπληρώνει τον Marketing Manager. Δεν είναι κάτι παράταιρο. Είναι κάτι που μπορεί να καθορίσει τη στρατηγική και την καινοτομία σκέψης μιας επιχείρησης.

       

      Κάτι που η ψηφιακή εξωστρέφεια δείχνει να ξεχνάει, γιατί πολύ απλά θεωρεί ότι οι «πένες» μπορεί να έχουν κάτι από ρομποτική τυποποίηση, απαιτώντας να γράφουν χιλιόμετρα από προσδοκώμενα μετρήσιμα αποτελέσματα. «Well, guess what», που θα έλεγε και ένας πολύ καλός συνάδερφος. Το καλό Content Writing παράγεται από ελάχιστους στην Ελλάδα. Ας δώσουμε χρόνο και έδαφος στις νεαρότερες και πιο ταλαντούχες ηλικίες να «μιλήσουν» με την αίσθηση που έχουν για το Marketing, τη διαφήμιση και την επιχειρηματικότητα. Δεν είναι χάρη. Είναι ανάγκη κινητοποίησης ενέργειας. Και δεν περιορίζεται αποκλειστικά στο κλισέ του #instawriting. Αλλά σε εκείνο το (όλον) που αφιέρωσε μια ζωή ο μεγάλος Έλληνας της Αμερικής, Γιώργος Λόης. Είναι πατημένα 87 και συνεχίζει να δίνει νόημα με λέξεις στις εταιρείες πολύ πριν αυτές γίνουν brands.

       

      Να μια δουλειά που θα έχει ολοένα αυξανόμενη ζήτηση αλλά η προσφορά θα είναι πενιχρή. Και μακάρι να διαψευστώ. Όχι γιατί δεν υπάρχει ταλέντο. Το ταλέντο εκπαιδεύεται. Αλλά γιατί η πειθαρχία είναι κάτι που γράφεται με χιλιάδες ώρες ψαξίματος του μυαλού σε offline status και όχι σε συνεχές online mode. Όταν το γρήγορο και βιαστικό περιεχόμενο συνάντησε το αργό αλλά προοδευτικό κείμενο, τότε το τελευταίο βρέθηκε να τα «πίνει» μόνο του – ως συνήθως – με τον έναν και μοναδικά ακούραστο φίλο του. Τον υπολογιστή του! Καιρός να αλλάξει αυτή η συνθήκη. Η ώρα έφτασε με αρκετά ώριμη προοπτική. Ας την πιάσουμε χωρίς να την αφήσουμε – αυτή τη φορά από τα μαλλιά. Ναι, η περιγραφή θέσης εργασίας υπάρχει και μάλιστα έχει ένα σοβαρό ονοματεπώνυμο: Content Creator. Γιατί να αφήσουμε αυτή την ευκαιρία να αιωρείται και να μην αξιοποιείται, δίνοντας έναυσμα για συζήτηση στα Business Schools του 2020 να εισάγουν την παραπάνω λογική ως πλαίσιο ενός πιθανού βασικού μαθήματος στα προγράμματα σπουδών τους;

       

      Πηγή φωτογραφίας: Unsplash

    Close