Home

Storytelling και Αρχιτεκτονική: Μια Σύγχρονη, Απροσπέραστη Πραγματικότητα

Γιάννης Μυλόπουλος

  • Behind The Cover

    Λένε πως «εν αρχή ην ο λόγος» με κάθε μήνυμα να βρίσκεται μόλις λίγα βήματα πίσω από τις λέξεις. Όταν διηγούμαστε ιστορίες, αυτόματα γινόμαστε φορείς μετάδοσης εμπειριών και αλληλεπίδρασης.

     

    Η κατανόηση της σύγχρονης επικοινωνίας προϋποθέτει την κοινωνική αρχή της παρατήρησης, βάση αίσθησης και αισθητικής αυτού του νοήματος. Η ψηφιακή – και μη – μορφή των πραγμάτων στις επιχειρήσεις, τις τέχνες, την μάθηση και τους ανθρώπους, εμπνέεται από το παράδειγμα της αφηγηματικής παραγωγής ερεθισμάτων (narrative storytelling).

     

    Το πλαίσιο σκέψης, συμπεριφοράς και εφαρμογής του FABRIKA αποτελεί πεδίο δημιουργίας μορφοποιημένης συμβουλευτικής ιδεών και κειμενογραφικής αποτύπωσης. H σύλληψη, η παραμετροποίηση αλλά και η οπτικοποίηση μιας φρέσκιας ιδέας συμβάλουν δυναμικά στον συστηματικό κορμό ενός ισχυρού περιεχομένου (content analysis).

     

    Η ρεαλιστική ικανότητα σύλληψης και κατασκευής εξατομικευμένων ιδεών περιεχομένου με αποδοτική διάρκεια είναι αποτέλεσμα καθοδήγησης και μεταφοράς δημιουργικότητας.

     

    Ο Γιάννης Μυλόπουλος βρίσκεται πίσω από την ταυτότητα του FABRIKA. Με έδρα τη Θεσσαλονίκη, εργάζεται συστηματικά με κορυφαία ελληνικά και διεθνή brands. Πτυχιούχος Marketing &  Επικοινωνίας με M.B.A. στη Στρατηγική Διοίκηση και MSc στην Οργανωσιακή Αλλαγή των Οργανισμών. Σπούδασε επίσης Κοινωνιολογία. Επικεντρώθηκε στην έρευνα της ευτυχίας και της δημιουργικότητας των σύγχρονων επιχειρήσεων σε σχέση με το ψηφιακό περιεχόμενο.

     

    Διδάσκει το μάθημα Στρατηγική Επικοινωνίας σε προπτυχιακό επίπεδο στους σπουδαστές Γραφιστικής του ΑΚΤΟ. Eίναι επιστημονικός συνεργάτης και επισκέπτης καθηγητής του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης όπου διδάσκει το μάθημα Πολιτιστικοί Οργανισμοί και Ψηφιακές Τεχνολογίες στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Διαχείριση Πληροφοριών σε Ψηφιακό Περιβάλλον» του τμήματος Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης. Σχεδιάζει και παραδίδει την ενότητα Storytelling Coaching στο fellowship πρόγραμμα START Create Cultural Change του Goethe Institut Thesssaloniki σε υποτρόφους πολιτιστικούς διαχειριστές. Σκοπός του είναι να μπορεί να δημιουργεί αποτελεσματικά tailor-made προγράμματα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης (workshops & masterclasses) με θέμα το Creative Storytelling σε στελέχη επιχειρήσεων και εταιρειών επικοινωνίας αλλά και σε μεμονωμένους επαγγελματίες.

     

    Μελετάει, μαθαίνει, δίνει ενέργεια και φρεσκάρει διαρκώς το στυλ της δουλειάς μέσω της γραφής. Οι βραβευμένες προτάσεις του επιδιώκουν να φέρνουν νόημα ολοένα και περισσότερο στις εταιρικές συνεργασίες που αναζητούν να βελτιώνουν μια πειστική λύση στο απαιτητικό κομμάτι της κειμενογράφησης (creative copywriting).

     

    Στο προοδευτικό ταξίδι της προσαρμογής προς τη νέα δραστική αντίληψη, η αξιοποίηση της εικόνας-αλλαγής ανταποκρίνεται στη δική μας ιστορία. Ας τη γράψουμε μαζί!

    Storytelling και Αρχιτεκτονική: Μια Σύγχρονη, Απροσπέραστη Πραγματικότητα

    • Αρκετές φορές μένεις με to στόμα ανοιχτό! Όχι μόνο από το τελικό αποτέλεσμα που παραδόθηκε στα… μάτια των χρηστών, των αγοραστών, των πελατών και των επισκεπτών. Αλλά και από την αρμονία, τη σύλληψη, τη φαντασία και την αποτελεσματικότητα έμπνευσης του δημιουργού. Χωρίς αμφιβολία, ο αρχιτέκτονας είναι ένας μοντέρνος σταρ μιας πολυδιάστατης τέχνης που ακροβατεί και συνδιαμορφώνει το αστικό και κοινωνικό τοπίο στο οποίο κινούμαστε, ζούμε και δραστηριοποιούμαστε.

       

      Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που ο ρόλος του αρχιτέκτονα οφείλει να εμφανίζει και πιο εμπορικά στοιχεία με επιχειρηματικά χαρακτηριστικά μιας σύγχρονης ψηφιακής εποχής; Πόσο Storyteller μπορεί να είναι; Και αν το ξέρει, κατά πόσο είναι σε θέση να το αναγνωρίζει; Η απάντηση δεν είναι μία. Είναι ένα σύνολο δεξιοτήτων που αναλαμβάνουν παράλληλη δράση, αποκαλύπτοντας και παρουσιάζοντας ένα εξίσου ουσιαστικό προφίλ του επαγγελματία αρχιτέκτονα.

       

      Το σίγουρο είναι ότι η ιστορία για τον κατασκευαστή σεναριών που ορίζει την καθημερινότητα μας, αρχίζει και ξαναγράφεται δυναμικότερη με έμφαση στο Storytelling Coaching. Κι επειδή στο dna του αρχιτέκτονα κυλάει άφθονη ροή δημιουργικότητας, το business mindset για την ιδιότητα του, «πατάει» με μεγάλες προσδοκίες στο νεοσύστατο ψηφιακό και επιχειρηματικό περιβάλλον που ανατέλλει καθημερινά στο οικοσύστημα.

       

      Συνήθως ένας σχεδιαστής εκφράζεται με το έργο του. Στη σημερινή – ολοένα μεταβαλλόμενη εποχή με την μοναδική σταθερά να είναι η αστάθεια – η αλλαγή και η προσαρμοστικότητα πρωταγωνιστούν ως κομβικές «ποιότητες» στρατηγικής επικοινωνίας. Στην ψηφιακή εποχή του παγκόσμιου χωριού, η έκφραση του αρχιτέκτονα πρέπει να εμπεριέχει ένα σημειολογικό περιεχόμενο που δεν εξαντλείται αποκλειστικά στο υφολογικό νόημα του παραδοτέου έργου ανάμεσα σε πομπό και δέκτη. Με την έννοια πως το Storytelling είναι το νέο Marketing Mix που προάγει και εκπέμπει η εξωστρέφεια του κάθε επαγγελματία.

       

      Η ελληνική αρχιτεκτονική σκηνή εδώ και πολύ καιρό δουλεύει με μεγάλο ενθουσιασμό και πάθος πάνω στο αντικείμενο που αρέσκεται να δημιουργεί και να εξυπηρετεί. Είναι φυτώριο ταλέντου, δεξαμενή τεχνογνωσίας και δημιουργικής αίσθησης αλλά και κύτταρο παραγωγής εξαιρετικών επαγγελματιών που διαπρέπουν στις διεθνείς αγορές. Γιατί να υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπινου στελεχιακού δυναμικού και άξιου πνευματικού κεφαλαίου που ακροβατεί με το brain drain;

       

      Μπορεί η λύση να μη βρίσκεται τελικά στην εκάστοτε κυβερνητική πολιτική. Γιατί πάντα θα υπάρχει αβεβαιότητα. Όμως το αφήγημα που εξελίσσεται είναι η καινοτομία σκέψης στη διαχείριση αλλαγής! Η ανάλυση περιεχομένου (Content Analysis) για τον αρχιτέκτονα του 2020 είναι η εμπλοκή της ενσυναίσθησης και η μετεξέλιξη αυτής σε κοινωνικοπολιτιστική καινοτομία. Παλιότερα γινόταν αρκετός λόγος για το branding, το positioning και φυσικά το targeting. Η επόμενη μέρα στην αγορά εμπειρίας, βρίσκει το Augmented Reality να κυριαρχεί, κλέβοντας σημαντική μερίδα από το Storytelling Marketing. Προφανώς και το Business Unusual είναι πιο επίκαιρο από ποτέ στην ψηφιακή οικονομία.

       

      Ο επαγγελματιάς αρχιτέκτονας – και όχι απαραίτητα κάποιος με εμπειρία, αλλά εκείνος που τεστάρει και εξελίσσει την αυθεντικότητα της δυναμικής του – οφείλει να είναι φορέας αλλαγής. Το Architectural Entrepreneurship θα μπορούσε να λαμβάνει θεαματική θέση στις παγκόσμιες νέες μορφές επιχειρηματικότητας και στρατηγικού σχεδιασμού.

       

      Κάτι που δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο, αν αναλογιστεί κανείς ότι η ιστορία και το narrative management θεωρείται δεύτερη φύση στο συγκεκριμένο επάγγελμα. Συνεπώς ο ριζοσπαστισμός της αισθητικής αντίληψης για το νέο μοντέλο Marketing Αρχιτεκτονικής βασίζεται στην προέκταση της στρατηγικής επικοινωνίας. Όπου στην κορυφή της πυραμίδας βρίσκεται το απόλυτο Storytelling. Καιρός για ανασύνταξη της επαφής με την νέα μορφή δουλειάς και συνεχή επαναπροσδιορισμό του identity culture που θέλουμε να αφηγηθούμε στην εγχώρια, και μη, αγορά. Σε τελική ανάλυση και πάλι Manager του εαυτού του θα είναι. Απλώς, με μια νεοσύστατη προσέγγιση που επιβάλλεται για ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με διαρκή φήμη και… γοητεία.

       

      Πηγή φωτογραφίας: Unsplash